Saturday, March 22, 2008

mechanical instrument






difinasi relay (geganti )




cara nak wat background dalam D: , E: .pendrive ,dll

step 1:


step2:


step3:hasil

Wednesday, March 19, 2008

Pda review " o2 xda atom "



skrng ni ak pkai benda ni so ak nak kongsi dengan korg tetang PDA .........o2 xda atom ni sememang nya sesuai kepda mereka yng ingin kan hand phone yang boleh memain kan format word , window media player , dan lain2...so klau nk wat asmnt memang senang dengan ada nya pda jenis ni....hp ni boleh di view mendatar, menegak dengan hanya ubah posisi skrin dengan mengunakan software yg terdapat dalam pda ni....pda li leh dibeli dengan harga rm 1500 keatas untk baru dan rm 1000 untk second hnd.....pda ni mempunya tuch screen yang agak besar...terdapat juga aksesoriber cam best iaitu 'external keyboard 'dengan menggunakan infrared bagi menghantar data.....dengan ada nya 'external keyboard " maka lebih mudah lah kerja2 membuat asmnt dan sebagainya....



fakta pda o2 xda atom
rangkaian
GSM 900 / 1800 / 1900

dilancarkan
pd nov 05

dimensi
102 x 58 x 18.5 mm

berat berapa kati:
140 g

paparan skrin
TFT touchscreen, 256K colors (65K effective)

saiz
240 x 320 pixels

kegunaan screen
- tulisan tangan

nada dering
Polyphonic (64 channels), MP3, AAC

getaran:
ya, mempunyai getaran

- Stereo speakers

Memory
miniSD

- 64MB RAM, 128MB ROM- Intel PXA272 416 MHz processor


nak lagi info kat : http://pocketpcdubai.com/reviews/o2/xda/atom/exec/reviewp1.html

Data
gprs
Class 10 (4+1/3+2 slots), 32 - 48 kbps
wlan=wi-Fi 802.11b

bluethoot:ya v1.2

infrared:ya

miniUSB


kelebihan:

microsoft Windows Mobile 5.0 PocketPC

SMS, MMS, Email, Instant Messaging

WAP 2.0/xHTML, HTML (PocketIE)

Solitaire and Jawbreaker game,

2 MP, 1600x1200 pixels, flash, video

- FM Radio- Pocket Office(Word, Excel, Outlook, Media Player)- Java MIDP 2.0- Video/audio album
Battery

Standard battery, Li-Po 1530 mAh

pemampat



PENGENALAN
Pemampat merupakan sebuah alat mekanikal yang digunakan untuk menghasilkan udara yang bertekanan tinggi mengikut kepeluan yang dikehendaki. Pemampat merupakan sebuah alat atau mesin yang penting di dalam sebuah kilang, industri, prasarana, woksyop, mahupun di dalam kenderaan dan peralatan rumah yang kita gunakan seharian. Pemampat boleh ditemui dalam pelbagai jenis dan saiz. Sesebuah pemampat mempunyai beberapa perbezaan dari segi binaan dan juga kecekapan pemampat tersebut. Di dalam tugasan ini, jenis-jenis pemampat akan diterangkan secara lebih terperinci.

OBJEKTIF
Melalui tugasan, pelajar akan dapat :-
Mengenali jenis-jenis pemampat
Mempelajari binaan
Menghuraikan prinsip kerja pemampat mengikut jenisnya
Membandingkan kebaikan dan keburukan untuk setiap jenis pemampat
Membuat rujukan untuk pemampat

PEMAMPAT (COMPRESSOR)
Pemampat adalah sejenis alat mekanikal yang berfungsi untuk meningkatkan tekanan udara dengan menurunkan isipadu udara tersebut bagi setiap kuantiti. Secara umumnya, pemampat dan pam adalah sama, iaitu meningkatkan tekanan bendalir untuk menghasilkan suatu gerakan. Namun, secara khususnya, pemampat hanya boleh memampatkan udara sahaja manakala pam hanya boleh digunakan untuk cecair sahaja.

Jenis-Jenis Pemampat
Pemampat terdiri dari beberapa jenis utama. Carta di bawah menunjukkan jenis-jenis pemampat.
Carta 1 : Jenis-jenis pemampat
Seperti di dalam carta di atas, pemampat boleh dikelaskan kepada dua jenis iaitu, pemampat anjakan positif (Positive Displacement Compressor) dan juga pemampat dinamik(Dynamic Compressor). Di bawah jenis anjakan positif, ianya terbahagi lagi kepada dua iaitu jenis salingan(reciprocating) dan ‘rotary’(putaran). Di bawah jenis pemampat dinamik, biasanya ianya terbahagi kepada dua lagi iaitu aliran jejari(centrifugal) dan aliran paksi(axial).

Pemampat Anjakan Positif
Pemampat Salingan(Reciprocating)
Pemampat ‘reciprocating’ atau juga dikenali sebagai pemampat piston kerana ia menggunakan piston untuk melakukan kerja pemampatan. Pergerakan dalam sistem pemampat ini dipacu oleh ‘crankshaft’ yang menggunakan motor elektrik, enjin stim ataupun enjin pembakaran dalam.
Pemampat ini menggunakan injap spring bebanan automatik (automatic spring loaded valve) dalam setiap silinder untuk mengawal buka-tutup injap masukan (inlet valve) dan injap lepasan (discharge valve).

1.1 Binaan
Crankshaft – Berfungsi untuk menggerakkan piston
Connecting rod – Menghubungkan crankshaft dengan crosshead
Crosshead – Berfunsi dalam menghubungkan crankshaft untuk menukarkan
pergerakan berputar kepada pergerakan salingan. Ianya terletak
di antara connecting rod dan piston.
Distance piece – Terlerak di antara penggerak utama (prime mover) dan
Pemampat.
Piston rod – Menghubungkan piston kepada crosshead
Piston – Berfungsi untuk memampatkan gas di dalam silinder
Piston ring – seal antara piston dan dinding pemampat
Injap masukan – membenarkan udara masuk ke dalam silinder
Injap hantaran – Melepaskan gas dari silinder selepas dimampatkan
Head – Dipasang pada hujung pemampat, sebagai penutup.
Clearance pocket – Membolehkan operator mengubah kapasiti pemampat
1.2 Prinsip Operasi

Rajah 1.1 - Binaan asas pemampat piston
Graf 1 - tekanan melawan isipadu
Pada bahagian 1, tekanan di dalam silinder adalah lebih redah daripada tekanan atmosfera. Dengan itu, injap masukan akan terbuka dan membenarkan udara mengalir memasuki ke dalam silinder dan injap hantaran akan terbuka
Pada bahagian 2, piston akan mula bergerak ke atas dan memulakan proses pemampatan. Pergerakan ini dinamakan ‘up stroke’. Pada masa yang sama, injap masukan akan tertutup. Udara akan yang terperangkap di dalam silinder akan termampat.
Pada bahagian 3, apabila tekanan udara yang dimampatkan oleh piston telah mencapai tahap yang telah disetkan, injap hantaran akan terbuka. Piston akan bergerak hingga ‘top dead center’ (TDC).
Pada bahagian 4, piston akan mula turun semula ke bawah. Injap masukan akan terbuka dan proses sedutan udara ke dalam silinder akan berulang dan injap hantaran akan terbuka.

1.3 Pemampat Salingan Satu Peringkat (Single Acting)
Pemampat salingan satu peringkat adalah pemampat yang menggunakan satu piston ataupun satu bahagian pada satu piston untuk melakukan satu kitar kerja pemampatan yang lengkap. Ini bermakna, udara akan masuk ke dalam silinder apabila injap masukan terbuka. Selepas itu, piston akan bergerak ke atas untuk malakukan kerja pemampatan sabil injap masukan akan tutup. Apabila mencapai satu tahap tekanan yang telah disetkan, injap hantaran akan terbuka dan piston terus bergerak ke atas. Selepas itu, injap hantaran akan tertutup dan piston akan bergerak semula ke bawah. Kitar akan bermula semula.
Rajah 1.2 – Pemampat salingan satu peringkat

1.4 Pemampat Salingan Dua Peringkat (Double Acting)
Pemampat salingan dua peringkat adalah pemampat yang menggunakan dua piston ataupun satu piston dengan menggunakan kedua-dua bahagian piston tersebut untuk melakukan kerja pemampatan udara. Bagi satu piston, semasa ia bergerak ke hadapan (forward strokes), kerja pemampatan akan dilakukan. Dan apabila patah semula (backward stroke), ia juga akan melakukan kerja pemampatan.
Bagi yang menggunakan dua piston, udara akan disedut masuk ke dalam silinder. Piston pertama akan memampatkan udara tersebut. Apabila udara tersebut telah dimampatkan pada piston pertama, suhunya akan meningkat. Dengan itu, ianya disejukkan dengan melalukan pada bahagian penyejuk. Selepas itu, ianya akan disalurkan kepada [iston kedua untuk melakukan kerja pemampatan sekali bagi meningkatkan lagi tekanan udara tersebut sebelum dikeluarkan.

Rajah 1.3 - Pemampat salingan dua peringkat (satu piston)

Rajah 1.4 - Pemampat salingan dua peringkat(dua piston)

Rajah 1.5 - Pemampat salingan yang menggunakan tiga piston

1.5 Pemampat Salingan Gegendang (diaphragm) / Pemampat Salingan ‘Membrane’
Pemampat jenis menggunakan hampir sama dengan pemampat salingan yang lain, cuma ia tidak menggunakan piston, tetapi ia menggunakan gegendang. Kerja pemampatan dilakukan oleh ‘flexible membrane’. ‘Flexible membrane’ ini digerakkan dengan mekanisma ‘crankshaft’ dan rod yang dijana menggunakan motor elektrik.

Pemampat gegendang biasanya digunakan untuk memampatkan gas hydrogen dan gas asli.
Rajah 1.6 - Pemampat gegendang ‘three stages’ untuk memampatkan sehingga 41 Mpa
1.6

Kebaikan Pemampat Salingan
Rekabentuk yang mudah
Kos dalaman rendah
Mudah dipasang
Model ‘two stage’ mempu menjana kecekapan yang tinggi
Tidak memerlukan minyak yang berterusan
Menghasilkan kuasa kuda (hp) yang besar
1.

7 Keburukan Pemampat Salingan
Kos penyelenggaraan yang tinggi
Banyak alat ganti
Mempunyai masalah getaran (vibration)
Tidak beroperasi sepenuhnya pada satu masa.
1.8 Kegunaan
Biasanya digunakan unutk memampatkan gas hydrogen dan gas asli. Ianya boleh didapati dalam pelbagai peringkat kuasa kuda yang dijanakan dari 5 hp sehingga 30 hp. Terdapat juga model yang mempunyai kuasa kuda terbesar iaitu 1000 hp.
2. Pemampat Putaran (Rotary)
Pemampat jenis putaran beroperasi seperti pam jenis putaran. Sebuah rotor berbentuk silinder terletak di dalam penutup silinder ( cylindrical casing). Beberapa buah piring bergerak berjejari dipasang pada rotor yang berfungsi untuk menetapkan penghubung dengan dindingnya. Daya yang selari dijana daripada putaran rotor yang akan menjadi lebih besar dan kecil.
2.1 Pemampat Putaran Jenis Skru (Screw Type)
Pemampat jenis ini terdiri daripada dua unit rotor, iaitu yang berbentuk heliks (skru) yang akan berpusing dan mengecilkan isipadu udara yang disalurkan melaluinya. Pemampat ini menggunakan minyak semasa udara melalui rotor. Ianya bertujuan sebagai medium penyejuk, pelinciran, dan juga penghadang kebocoran (seal).
Rajah 1.7 – Pemampat Jenis skru
Binaan

Rajah 1.8 – Binaan dan bahagian-bahagian dalam pemampat

2.1.2 Prinsip Operasi
Apabila bekalan kuasa dihidupkan, rotor pertama dan rotor kedua akan berputar. Dengan itu, ia mewujudkan satu kawasan yang kandungan tekanan udaranya rendah dari tekanan atmosfera. Dengan itu, udara akan mesuk ke dalam.
Semasa melalui rotor, udara akan dosemburkan dengan sejenis minyak yang bertujuan untuk menurunkan suhu yang terhasil dari mampatan, sebagai penghadang kebocoran (seal) dan juga sebagai medium pelinciran.
Rajah 1.9 – Aliran udara semasa operasi
Apabila mencapai satu tahap tekanan yang dihasilkan, udara seterusnya akan memasuki sistem pemisah minyak (oil separator system). Ianya akan memisahkan minyak dari udara termampat. Biasanya pemampat putaran ini dipanggil jenis lembab (wet type). Ianya tidak mempunyai ‘timing gear’ seperti jenis kering (dry type).
Rajah 1.10 – Mekanisme dalam pemampat
2.1.3 Kebaikan Pemampat
Binaan yang mudah
Kos penyelenggaraan yang rendah
Mudah dipasang
Pemampat ‘two-stage’
Banyak digunakan di kawasan Loji
2.1.4 Keburukan Pemampat
Mempunyai jangka hayat yang rendah
Kelajuan putaran sangat laju
Oil injected design have oil carryover
Menyebabkan kawasan persekitaran yang kotor
2.2 Pemampat Putaran Jenis ‘Sliding-Vane’
Pemampat putaran jenis ini terbahagi lagi kepada dua, iaitu jenis lembab (oil flooded) dan kenis kering(oil lubricated). Ianya terdiri daripada sebuah silinder, sebuah slot rotor, dan beberapa bilah ‘vanes’ yang dipasang pada slot rotor. Bilah ‘vane’ bebas untuk menyisip ke dalam dan keluar (slide in and out) pada slot kerana terdapat suatu jarak di antara rotor dengan dinding silinder.
Saiz pemampat ‘sliding vane’ adalah lebih kecil daripada saiz pemampar salingan (piston) yang mempunyai perbadingan dari aspek hantaran udara dan keupayaan aliran. Walau bagaimanapun, kecekapan operasi pemampat ini adalah lebih baik berbanding pemampat dinamik.
2.2.1 Binaan
Rajah 1.11 – Binaan dan Bahagian pada pemampat
Prinsip Operasi
Bagi jenis lembab (oil flooded), apabila udara dimasukkan ke dalam silinder, minyak akan disemburkan. Jenis ini menggunakan kuantiti minyak yang lebih banyak kerana minyak tersebut untuk menjadi pelincir bagi pemampat, menyejukkan udara yang dimampatkan, dan menjadi penghadang kebocoran (seal) untuk poket udara (air pockets) yang terletak di antara bilah ‘vanes’ dan dinding silinder.
Bagi jenis kering (oil lubricated), kuantiti minyak yang digunakan adalah lebih sedikit. Ini adalah kerana minyak tidak digunakan untuk menyejukkan udara yang termampat. Udara termampat akan disejukkan dengan ‘water jackets’ dan ‘aftercoolers’
Pemampat putaran ‘sliding vane’ jenis kering menggunakan karbon atau bilah Telfon untuk menakung minyak pelincir. Ianya berfungsi untuk melindungi silinder dari mengalami kehausan akibat pergeselan antara besi dengan besi.
Kedua-dua jenis bagi pemampat ‘sliding vane’ ini memerlukan sistem pengasing minyak (oil separator system) untuk mengasingkan minyak dari udara. Bagi jenis lembab (oil flooded), pengasing minyak mestilah mempunyai kapasiti yang tinggi termasuk sebuah penukar haba untuk menyejukkan minyak sebelum dialirkan semula ke dalam pemampat.
Kebaikan Pemampat
Binaan yang mudah
Mudah untuk dipasang
Kos pertengahan rendah
Kos penyelenggaraan yang rendah
Jangka hayat pemampat yang lama
Bebas dari pencemaran alam persekitaran
Keburukan Pemampat
Binaan suntikan minyak mempunyai masalah minyak berlebihan
Hanya terdapat dalam single-stage
Kecekepan yang rendah
Pemampat Putaran Jenis Cincin Cecair(Liquid-Ring)
Pemampat ini juga dikenali dengan pemampat piston cecair dan berbentuk hampie dengan pemampat ‘sliding vane’. Ianya beroperasi hampir sama dengan jenis ‘vane’, ianya boleh menyedut udara ke dalam silinder tanpa merosakkan bilah pemampat. Kecekapan pemampat ini adalah yang paling rendah.
Binaan
Penutup (Casing)
Batang Pemacu (off-center drive shaft)
Rotor dengan bilah tetap
Cecair (biasanya air)
Rajah 1.12 – Binaan dan bahagian dalam pemampat
2.3.2 Prinsip Operasi
Bilah rotor akan membawa cecair di sekeliling penutup. Semasa rotor berputar, cecair tersebut akan bertindak sebagai daya yang selari yang mengalir di sekeliling penutup.
Disebabkan rotor dan penutup selari, cecair akan bertindak sebagai ruang mampatan bahagian dalam.
Apabila rotor melepasi bahagian dalam, udara akan mengalir masuk ke dalam pemampat dan akan menambahkan saiz cecair pada ruang mampatan tadi.
Saiz cecair mampatan itu akan mengecil apabila menghapiri ruang keluar pada pemampat dan udara akan dikeluarkan apabila ruang semakin mengecil.
Air akan masuk penutup untuk menyejukkan ruang penutup dan sekitarnya.
Di dalam udara yang termampat, terdapat air yang terkandung di dalam udara. Dengan itu, pengasing kelembaban digunakan untuk menyingkirkan air di dalam udara hantaran.
2.3.3 Kebaikan Pemampat
Udara termampat yang dihasilkan bebas dati minyak dan kotoran (debu)
Baik untuk peralatan yang menggunakan udara yang bersih
2.3.4 Keburukan Pemampat
Binaan yang rumit
Kos mahal
Memerlukan penjagaan yang rapi
2.3.5 Kegunaan
Hasil udara mampatan yang dihantar melalui pemampat ini lebih bersih kerana tidak melibatkan penggunaan minyak dan juga tidak terdedah kepada habuk. Oleh itu, udara mampat yang dihasilkan sesuai untuk peralatan yang mementingkan kebersihan.
Pemampat Dinamik (Dynamic Compressor)
Pemampat meningkatkan tekanan sesuatu kuantiti udara dengan menambahkan halaju, tenaga keupayaan pergerakan pada udara tersebut. Kemudian, tenaga tersebut ditukarkan kepada tenaga apabila kadar alir udara menjadi rendah yang dikawal oleh suatu alat.
1 Pemampat Aliran Jejari (Centrifugal Compressor)
Rajah 1.13- Pemampat aliran jejari
1.1 Binaan
Impeller (rotor)
Diffuser (Stator)
Casing (Penutup)
Diaphragm (Gegendang)
Balancing Piston
Seal
Rajah 1.14 - Stator dan rotor pemampat
Rajah 1.15 – Rajah diffuser
Rajah 1.16 – Binaan pemampat aliran jejari
1.2 Prinsip Operasi
Rajah 1.17 – Aliran udara semasa operasi
Udara akan mengalir masuk ke dalam penutup di bahagian masukan (inlet).
Udara akan memasuki ruang impeller yang sedang berpusing dengan kelajuan yang tinggi akan meningkatkan halaju udara yang melaluinya.
Rajah 1.18 Mekanisme pergerakan udara dalam fan
Udara tersebut akan melalui diffuser (stator) yang akan menukarkan halaju udara yang keluar dari impeller menjadi udara bertekanan tinggi dengan merendahkan halaju udara tersebut.
1.3 Kebaikan Pemampat Aliran Jejari
Menghasilkan udara bertekanan tinggi
Efficiency over wide rotational speed range
Binaan yang mudah
Kurang berat
Tidak memerlukan kuasa yang tinggi untuk permulaan
1.4 Keburukan Pemampat Aliran Jejari
Memerlukan kawasan angin masuk yang besar
Kos tinggi
Sistem kawalan yang sukar
Memerlukan penjagaan yang rapi
2 Pemampat Aliran Paksi (Axial Flow)
Pemampat jenis ini menggunakan bilah-bilah seperti kipas angin yang bertindak sebagai rotor. Di hilir pada setiap bilah tersebut terdapat stator yang akan membantu manghalakan aliran udara kepada rotor yang berikutnya.
Rajah 1.19 Pemampat aliran paksi
2.1 Binaan
Rajah 1.20 – Binaan pemampat
2.2 Prinsip Operasi
Apabila pemampat sedang beroperasi, bilah-bilah rotor akan menolak udara di dalam pemampat keluar melalui bahagian hantaran. Disebabkan tekanan atmosfera di luar pemampat lebih tinggi, udara akan engalir masuk ke dalam pemampat melalui ruang masukan.
Udara yang memasuki pemampat akan ditingkatkan kelajuan alirannya apabila melalui rotor yang sedang berputar dengan kelajuan yang tinggi. Apabila halaju udara yang malalui bilah rotir dalam keadaan laju, tekanan ram yang mengalirkan udara turut meningkat.
Rajah 1.21 – Aliran udara dalam pemampat
Berbanding dengan pemampat aliran jejari, udara yang bekelajuan tinggi tadi akan ditukarkan menjadi udara yang bertekanan tinggi dengan merendahkan kelajuannya apabial melalui diffuser. Bagi pemampat jenis ini, udara tadi akan melalui stator tetap yang berada di setiap hilir bilah rotor. Dengan itu, halaju aliran udara tadi akan menjadi rendah dan seterusnya akan meningkatkan tekanan udara tersebut.
2.3 Kebaikan Pemampat Aliran Paksi (Axial Flow)
Kecekapan puncak tinggi
Aliran terus malalui kecekapan ram yang tinggi
‘Small frontal area forgiven airflow’
2.4 Keburukan Pemampat Aliran Paksi
Binaan yang sukar
Kos tinggi
Keupayaan bergatung kepada berat (relatively high weight)
Memerlukan kuasa yang tinggi semasa hendak memulakan operasi.
KESIMPULAN
Daripada tugasan yang telah dibuat, pelajar dapat mengenali dan mengklasifikasikan jenis-jenis pemampat yang terdapat pada hari yang biasanya digunakan di dalam industri. Selain itu, pelajar dapat mempelajari prinsip operasi untuk setiap jenis pemampat.

RUJUKAN
http://en.wikipedia.org/wiki/Diaphragm_compressor
Petronas Gas – Training Module (Mechanical) : Basic Compressor
www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/1-506/ch3.htm
www.sundyne.com/ind/details/0,10494,CLI1_DIV92_ETI7609,00.html
www.tpub.com/content/doe/h1018v2/css/h1018v2_88.htm
www.tpub.com/content/fc/14104/css/14104_91.htm
http://www.daveycompressor.com/

LAMPIRAN RUJUKAN
Gas compressor
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
A gas compressor is a mechanical device that increases the pressure of a gas by reducing its volume. Compression of a gas naturally increases its temperature.
Compressors are similar to pumps: both increase the pressure on a fluid and both can transport the fluid through a pipe. As gases are compressible, the compressor also reduces the volume of a gas. Liquids are relatively incompressible, so the main action of a pump is to transport liquids.
Contents
[hide]
1 Types of compressors
1.1 Centrifugal compressors
1.2 Diagonal or mixed-flow compressors
1.3 Axial-flow compressors
1.4 Reciprocating compressors
1.5 Rotary screw compressors
1.6 Scroll compressors
1.7 Diaphragm compressors
2 Temperature
3 Staged compression
4 Prime movers
5 Applications
6 See also
7 References
[edit] Types of compressors
As shown above, there are many different types of gas compressors. The two primary categories are:
Positive displacement compressors with two sub-categories:
Reciprocating
Rotary
Dynamic compressors also with two sub-categories:
Centrifugal
Axial
The more important types in each of the four sub-categories are discussed below.
[edit] Centrifugal compressors
Main article: Centrifugal compressor
Figure 1: A single stage centrifugal compressor
Centrifugal compressors use a vaned rotating disk or impeller in a shaped housing to force the gas to the rim of the impeller, increasing the velocity of the gas. A diffuser (divergent duct) section converts the velocity energy to pressure energy. They are primarily used for continuous, stationary service in industries such as oil refineries, chemical and petrochemical plants and natural gas processing plants. Their application can be from 100 hp (75 kW) to thousands of horsepower. With multiple staging, they can achieve extremely high output pressures greater than 10,000 psi (69 MPa).
Many large snow-making operations (like ski resorts) use this type of compressor. They are also used in internal combustion engines as superchargers and turbochargers. Centrifugal compressors are used in small gas turbine engines or as the final compression stage of medium sized gas turbines.
[edit] Diagonal or mixed-flow compressors
Main article: Diagonal or mixed-flow compressor
Diagonal or mixed-flow compressors are similar to centrifugal compressors, but have a radial and axial velocity component at the exit from the rotor. The diffuser is often used to turn diagonal flow to the axial direction. The diagonal compressor has a lower diameter diffuser than the equivalent centrifugal compressor.
[edit] Axial-flow compressors
Main article: Axial-flow compressor
An animation of an axial compressor.
Axial-flow compressors use a series of fan-like rotating rotor blades to progressively compress the gasflow. Stationary stator vanes, located downstream of each rotor, redirect the flow onto the next set of rotor blades. The area of the gas passage diminishes through the compressor to maintain a roughly constant axial Mach number. Axial-flow compressors are normally used in high flow applications, such as medium to large gas turbine engines. They are almost always multi-staged. Beyond about 4:1 design pressure ratio, variable geometry is often used to improve operation.
[edit] Reciprocating compressors
A motor-driven six-cylinder reciprocating compressor that can operate with two, four or six cylinders.
Main article: Reciprocating compressor
Reciprocating compressors use pistons driven by a crankshaft. They can be either stationary or portable, can be single or multi-staged, and can be driven by electric motors or internal combustion engines. Small reciprocating compressors from 5 to 30 horsepower (hp) are commonly seen in automotive applications and are typically for intermittent duty. Larger reciprocating compressors up to 1000 hp are still commonly found in large industrial applications, but their numbers are declining as they are replaced by various other types of compressors. Discharge pressures can range from low pressure to very high pressure (>5000 psi or 35 MPa). In certain applications, such as air compression, multi-stage double-acting compressors are said to be the most efficient compressors available, and are typically larger, noisier, and more costly than comparable rotary units.[1]
[edit] Rotary screw compressors
Diagram of a rotary screw compressor
Main article: Rotary screw compressor
Rotary screw compressors use two meshed rotating positive-displacement helical screws to force the gas into a smaller space. These are usually used for continuous operation in commercial and industrial applications and may be either stationary or portable. Their application can be from 3 hp (2.24 kW) to over 500 hp (375 kW) and from low pressure to very high pressure (>1200 psi or 8.3 MPa). They are commonly seen with roadside repair crews powering air-tools. This type is also used for many automobile engine superchargers because it is easily matched to the induction capacity of a piston engine.
[edit] Scroll compressors
Main article: Scroll compressor
Mechanism of a scroll pump
A scroll compressor, also known as scroll pump and scroll vacuum pump, uses two interleaved spiral-like vanes to pump or compress fluids such as liquids and gases. The vane geometry may be involute, archimedean spiral, or hybrid curves. They operate more smoothly, quietly, and reliably than other types of compressors.
Often, one of the scrolls is fixed, while the other orbits eccentrically without rotating, thereby trapping and pumping or compressing pockets of fluid between the scrolls.
[edit] Diaphragm compressors
Main article: Diaphragm compressor
A diaphragm compressor (also known as a membrane compressor) is a variant of the conventional reciprocating compressor. The compression of gas occurs by the movement of a flexible membrane, instead of an intake element. The back and forth movement of the membrane is driven by a rod and a crankshaft mechanism. Only the membrane and the compressor box come in touch with the gas being compressed.
Diaphragm compressors are used for hydrogen and compressed natural gas (CNG) as well as in a number of other applications.
Reciprocating compressor
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
A motor-driven six-cylinder reciprocating compressor that can operate with two, four or six cylinders.
A reciprocating compressor is a compressor that uses pistons driven by a crankshaft to deliver gases at high pressure.[1] [2]
The intake gas enters the suction manifold, then flows into the compression cylinder where it gets compressed by a piston driven in a reciprocating motion via a crankshaft, and is then discharged. We can categorize reciprocating compressors into many types and for many applications. Primarily, it is used in a great many industries, including oil refineries, gas pipelines, chemical plants, natural gas processing plants and refrigeration plants. One specialty application is the blowing of plastic bottles made of Polyethylene Terephthalate (PET).
Diaphragm compressor
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
A diaphragm compressor is a variant of the classic reciprocating compressor with backup and piston rings and rod seal. The compression of gas occurs by means of a flexible membrane, instead of an intake element. The back and forth moving membrane is driven by a rod and a crankshaft mechanism. Only the membrane and the compressor box come in touch with pumped gas. For this reason this construction is the best suited for pumping toxic and explosive gases. The membrane has to be reliable enough to take the strain of pumped gas. It must also have adequate chemical properties and sufficient temperature resistance.
A diaphragm compressor is the same as a membrane compressor.
Reciprocating or Piston compressors are the most common machines available on the market. They are positive displacement compressors and can be found in ranges from fractional to very high horsepowers. Positive displacement air compressors work by filling an air chamber with air and then reducing the chamber’s volume (Reciprocating, Rotary Screw and Rotary Sliding Vane are all positive displacement compressors). Reciprocating compressors work in a very similar manner as does as internal combustion engine but basically in a reverse process. They have cylinders, pistons, crankshafts, valves and housing blocks.
Rotary Screw Compressors work on the principle of air filling the void between two helical mated screws and their housing. As the two helical screws are turned, the volume is reduced resulting in an increase of air pressure. Most rotary screw compressors inject oil into the bearing and compression area. The reasons are for cooling, lubrication and creating a seal between screws and the housing wall to reduce internal leakage. After the compression cycle, the oil and air must be separated before the air can be used by the air system.
Rotary Sliding Vane Compressors like Reciprocating and Rotary Screw compressors are positive displacement compressors. The compressor pump consists primarily of a rotor, stator, and 8 blades. The slotted rotor is eccentrically arranged within the stator providing a crescent shaped swept area between the intake and exhaust ports. As the rotor turns a single revolution, compression is achieved as the volume goes from a maximum at the intake ports to a minimum at the exhaust port. The vanes are forced outward from within the rotor slots and held against the stator wall by rotational acceleration. Oil is injected into the air intake and along the stator walls to cool the air, lubricate the bearings and vanes, and provide a seal between the vanes and the stator wall. After the compression cycle, the oil and air must be separated before the air can be transferred to the air system.
Centrifugal Compressors are not positive displacement compressors like the Reciprocating, Screw or Vane Compressors. They use very high speed spinning impellers (up to 60,000 rpm) to accelerate the air then diffuser to decelerate the air. This process, called dynamic compression, uses velocity to cause an increase in pressure. In most Centrifugal compressors, there are several of these impeller/diffuser combinations. Typically, these machines have intercoolers between each stage to cool the air as well as remove 100% of the condensate to avoid impeller damage due to erosion.
RECIPROCATING COMPRESSORS
Principles of Operation
Piston type compressor is similar to internal combustion engine, has one or more cylinder. Each cylinder has a piston plus rings, connecting rod connect to a crankshaft. The cylinder head are fitted with inlet (suction) and exhaust (discharge) valves.
Figure 1: Reciprocating Compressor Strokes
Air compressor is normally driven by external power through the crankshaft, either by Electric motor, steam engine or internal combustion engine. The Prime movers can be connected to the compressor directly by V-belts or couplings. Piston type compressor’s are the most economically used in oil & gas industries for the pressure required good used for speed below 1000 rpm.
Each operating cycle of a piston compressor is made up of 2 strokes; 1 suction & 1 discharge. The movement of the piston toward its fully extended position is called the “up stroke.” The piston’s movement in the opposite direction is called the ‘down stroke.” When operating, the piston moves back and forth very rapidly, alternating upstrokes and down strokes.
Figure 2: P-v Diagram
Refer P-v diagram of piston strokes. During the later half of the suction stroke, see stage (1), shows the inlet valve opens and allow air to flow into the cylinder while piston is moving down (suction or induction stroke). Then the piston moves up and at the beginning of the compression stroke, see stage (2), the inlet valve closes and trapped gas or air is compressed.
When gas was compressed to some preset value, the discharge valve open, see stage (3) and the piston continues to top dead center till fully discharge all gas or air. Now piston begins it downward movement to repeat the suction motion again. See stage (4) and continues doing similar stroke again and again. During this sequence both pressure and /or volume vary. For example in stage (1), the pressure is constant but volume increases and in stage (2) pressure increases while volume decreases. In fact a formal relationship between pressure, volume & temperature.
Formula shows that: , where;
P = Pressure (Psi, absolute)
V = Volume
T = Temperature (K or R, absolute)
Sub number 1 = initial conditions
Sub number 2 = final conditions
If the initial condition describe the state of the gas/air at inlet, and final conditions describe the state of the gas/air at outlet:-
P2 > P1 = the pressure is increased
V2 < v1 =" the"> T1 = the temperature increased
If the compressor is a double acting type exactly the same sequence of events takes place as for a single acting compressor. The sequence takes place on both sides of the piston. This means that when the piston is on its backward stroke gas is being drawn into the cylinder on one side of the piston. At the same time, gas is being compressed and discharged on the other side of the piston. On the forward stroke of the piston the same thing happens, but the other way around. The gas previously drawn into the cylinder is now being compressed. At the same time gas is being drawn into the cylinder on the other side of the piston.
The piston rod passes through one end of the compressor cylinder. This end of the cylinder is called the drive end. Anything which takes place on this side of the piston is said to take place on the drive side. The other end of the cylinder is called the head end. Anything which takes place on this side of the piston is said to take place on the head side. Because gas is compressed on both sides of the piston, the strokes of the piston are only called the forward stroke and the backward stroke.
ROTARY COMPRESSORS
Rotary compressors are positive-displacement machines. Works similar like rotary pumps. A cylindrical rotor is located eccentrically in a cylindrical casing. Slotted into this rotor are a number of radially moving plates which are forced to maintain contact with the casing wall. The centrifugal forces created by the rotation of the rotor will become alternatively larger and small thus providing a pumping action. When air/gas is drawn into compartments, the compression effect occurs and the pushes air/gas out to the discharge port.
Straight-lobe type
Screw type
Sliding-vane type
Liquid ring piston type
Advantages are:
No valves
Lighter in weight,
Does not exhibit any shaking force and will not vibrate much with presence of liquid.
Features that Rotary compressors have:
Impart energy to the gas being compressed by way of an input shaft moving a single or multiple rotating element
Perform compression in an intermittent mode
Do not use inlet and outlet valves
Most important features is lack of valves used which gave a lighter in weight, does not exhibit the shaking forces (no vibration). So simplicity in construction on the physical design. Each model have different rotor design, size and operating range due to its unique structure.
Principles of Operation
Screw type compressor
Screw compressor is also referred as “SRM compressor”. The capacity range is approx. 500 to 35,000 cfm (1235 m3 per min) at about 45 psi discharge pressure. Supercharge or multi-stage application pressure of 250 psi is attainable.
Helical compressors a.k.a. screw compressor, most common in the rotary group. The larger screw compressor can now range to 40,000 cfm (1412 m3/min) and almost close to the centrifugal compressor’s range. Compression is achieved by the intermeshing of the male and female rotor.
Power is applied by the male rotor and as it mesh with the female rotor, a void (empty space) is created and gas is taken in at the inlet port. While the air is passing through the rotors, it is being sprayed with oil to remove the heat of compression, seal and, of course, lubricate.
As the intermesh move on, it takes along the gas from inlet to the outlet port. The volume of the gas is progressively reduced, increasing the pressure. Once compressed to pressure, the air enters the reservoir where most of the oil is removed through an oil separator system. This type of rotary air compressor in this orientation is called a "wet" type. The wet type screw compressor do not have timing gear as in the dry type.
In order to control pressure with a rotary type compressor, the inlet valve is modulated to control at a given set point. If the system pressure is low, the valve will open and allow air into the compressor. If the system pressure is high, the valve will close down and admit less air into the compressor.
Rotary screw compressors that do not have oil sprayed onto the screws (rotors) are called 'dry" types. Since oil is not used to seal the rotors where compression takes place, there is some 1 air loss or leakage. There is no oil to cool this 'dry" type compressor, so water jackets and aftercoolers are often used to reduce the temperature of the compressor and the discharge air. The 'dry" type screw compressor will also use conventional moisture separators to trap the resulting condensation.
Sliding-Vane compressor
Sliding vane compressors are also positive displacement compressors. Two types are oil flooded (wet) and oil lubricated (dry). A sliding vane compressor has a cylinder, a slotted rotor, and several vanes that fit into the rotor slots. The vanes are free to slide in and out of the slots as the distance between the rotor and cylinder wall decreases and increases. Its widely used as a vacuum pump as well as compressor with capacity range from 50 to 6000 cfm (212 lit./min) and pressure range from 50 psi to 400 psi.(booster service)
Vane compressors are smaller than piston compressors having comparable discharge and flow capabilities. However, their operating efficiency is also slightly lower. At 100 psi they deliver slightly less than 4 cfm per hp, compared to approximately 5 cfm per hp for piston compressors. Their delivery in cfm per hp is higher than that of dynamic compressors. Most vane compressors operate at motor speeds of 1200 to 1800 rpm and require pressurized lubrication for the bearings and other rotating parts.
The liquid-ring compressor
The liquid ring compressor, sometimes called liquid piston compressor, is a special type of rotary compressor, although it looks like a vane compressor. The main components include a casing, an off-center drive shaft, a rotor with fixed blades, and a fluid, usually water.
Performs similar to vane type but this design besides doing vacuum services; it can also suck liquid without damaging the compressor blade. This is the least efficient of all the rotary types. Available capacities range from 10,000 cfm at 15 psi to 300 cfm at 100 psi.
During operation, the rotor blades carry the liquid around inside of the casing. As the rotor turns, the liquid, reacting to centrifugal force, flows the contours of the casing. Because the rotor and casing are not centered, the liquid forms a flexible interior compression chamber. As the rotor blades pass the inlet port, air is drawn into the compressor by the increasing size of the fluid-formed chamber. The chamber size begins to decrease near the compressor outlet, and the air is discharged where the chamber is smallest.
Since incoming water continuously cools the casing of a liquid ring compressor, no additional cooling is needed. Typical discharge air temperatures are kept close to that of the incoming liquid. Liquid flow is regulated by a valve. For most uses, moisture separators are used to remove liquid from the discharged air.
Liquid ring compressors have capacities of up to 5000 cfm at 75 psi in single-stage models. The same models can produce up to 10,000 cfm, but at lower pressure ranges, typically about 14 psi. Higher pressures, above 75 psi, can also be obtained, but at a reduction in capacity. Because they deliver oil-free and dust-free air, these compressors have been found to be very efficient for instrument air. The cooling effect of the liquid on the air being compressed improves efficiency. Any contaminated air entering the fluid chamber deposits the contaminants on the surface of the liquid. The liquid remains sealed in the compressor, but can be drained and flushed.
The casing of a liquid ring compressor is partially filled with a constant flow of water. The water flows from a storage tank or a portable water system. After passing through the compressor, it is pumped back to the storage tank or discharged to a drain. In operation, the liquid is spun outward by rotor blades, forming a liquid ring around the inside of the casing. The inner surface of the liquid ring extends beyond the rotor blade tips, forming separate air pockets between each pair of blades. Since the rotor is mounted off-center in the casing, the air pockets are fairly large near the inlet poet and relatively small near the discharge as shown in figure.
Figure 3: Left - Straight-lobe type; Right - Liquid piston type
CENTRIFUGAL COMPRESSORS
A.k.a. “RADIAL COMPRESSOR”. It is widely used compressor and probably the 2nd after the reciprocating compressor in usage in the process industries. A simple centrifugal compressor has only one major moving part inside the casing –an impeller.
An impeller consists of radial or backward leaning blades and a front and rear shroud. As impeller rotates, gas is moved between blades from area near shaft and radially outward to discharge into stationary section called diffuser. Energy converts from high velocity to pressure. These compressors range in volume size from 1000 to 150,000 cfm and 10 to 10,000 psi.
Principles of Operation
Fluid (air or gas) is drawn in at the center of the casing , accelerated through the passages of a rotating impeller at high speed and then passed through fixed diffusers which convert velocity energy to increased pressure. Flow capacity is proportional to speed & pressure rise is proportional to speed squared. Additional pressure is built up as the air slows down in the volute, the gradually widening discharge pipe.
AXIAL FLOW COMPRESSOR
They are mainly used for applications where the head required is low and the flow large. Usage:
Mainly as compressors for gas turbines.
In the steel industry as blast furnace blowers and
In the chemical industry for large nitric acid plants.
Principles of Operation
Axial flow compressors operate on a dynamic principle similar to that of centrifugal compressors. The inlet air is accelerated by rotating blades and is slowed down in a controlled fashion, raising its pressure at the outlet. However, in axial flow compressors, the direction of air flow is in line with the shaft, rather than perpendicular to it.
An axial flow compressor has a rotor with a series of rotor blades and a tapered cylindrical casing with fixed stator blades. When the casing is in place, each set of rotor blades alternates with a set of stator blades. The spinning rotor blades act like high-speed fans to push air down the length of the casing, while the nonmoving stator blades provide resistance to the air flow, thus increasing the air pressure.
When the compressor is operating, the rotor blades push the air in the casing out through the discharge port. This creates a low pressure area inside the casing. The atmospheric pressure outside the casing is higher, so outside air flows in through the compressor’s inlet. This air is accelerated rapidly down the length of the casing by the fanlike rotor blades. The path of air flow is illustrated in Figure 26.
As in centrifugal compressors, the high-speed air flow gains pressure when it is forced to give up some of its velocity. In axial flow compressors, however, the air flow is not slowed down in a diffuser and a volute. Instead, the nonmoving stator blades are shaped like a volute. This causes air to slow down. Since rotor blades and stator blades alternate down the length of the casing, the air is accelerated and slowed down several times before it leaves the compressor. Pressure is increased each time the air flow meets a set of stators.
Reciprocating Air Compressors
Reciprocating air compressors are positive displacement machines, meaning that they increase the pressure of the air by reducing its volume. This means they are taking in successive volumes of air which is confined within a closed space and elevating this air to a higher pressure. The reciprocating air compressor accomplishes this by a piston within a cylinder as the compressing and displacing element.
Single-stage and two-stage reciprocating compressors are commercially available.
Single-stage compressors are generally used for pressures in the range of 70 psig to 100 psig.
Two-stage compressors are generally used for higher pressures in the range of 100 psig to 250 psig.
Note that
1 HP ~ 4 CFM at 100 psi
and that 1 to 50 HP are typically for reciprocating units. Compressors 100 hp and above are typically Rotary Screw or Centrifugal Compressors.
The reciprocating air compressor is single acting when the compressing is accomplished using only one side of the piston. A compressor using both sides of the piston is considered double acting.
Load reduction is achieved by unloading individual cylinders. Typically, this is accomplished by throttling the suction pressure to the cylinder or bypassing air either within or outside the compressor. Capacity control is achieved by varying speed in engine-driven units through fuel flow control.
Reciprocating air compressors are available either as air-cooled or water-cooled in lubricated and non-lubricated configurations and provide a wide range of pressure and capacity selections.
Rotary Screw Compressors
Rotary air compressors are positive displacement compressors. The most common rotary air compressor is the single stage helical or spiral lobe oil flooded screw air compressor. These compressors consist of two rotors within a casing where the rotors compress the air internally. There are no valves. These units are basically oil cooled (with air cooled or water cooled oil coolers) where the oil seals the internal clearances.
Since the cooling takes place right inside the compressor, the working parts never experience extreme operating temperatures. The rotary compressor, therefore, is a continuous duty, air cooled or water cooled compressor package.
Rotary screw air compressors are easy to maintain and operate. Capacity control for these compressors is accomplished by variable speed and variable compressor displacement. For the latter control technique, a slide valve is positioned in the casing. As the compressor capacity is reduced, the slide valve opens, bypassing a portion of the compressed air back to the suction. Advantages of the rotary screw compressor include smooth, pulse-free air output in a compact size with high output volume over a long life.
The oil free rotary screw air compressor utilizes specially designed air ends to compress air without oil in the compression chamber yielding true oil free air. Oil free rotary screw air compressors are available air cooled and water cooled and provide the same flexibility as oil flooded rotaries when oil free air is required.

KAEDAH KACA PENGLIHATAN (SIGHT GLASS)


Ianya juga lebih dikenali sebagai ‘gauge glass’
Merupakan salah salah satu cara pengukuran paras cecair.
Digunakan pada pengukuran tangki atau bekas.
Peralatan kaca lihat terdiri daripada tiub kaca yang disambungkan pada bahagian bawah tangki.
Bendalir yang berlainan juga boleh digunakan dalam bahagian kaca bagi mendapatkan ukuran dalam tangki.


Cara operasi
BAGI PENGKURAN TANGKI TERBUKA, kaca penglihatan akan disambugkan pada dinding luaran sebuah tangki di bahagian bawah. Gambarajah A dibawah menunjukkan kaca panglihatan yang digunakan pada tangki terbuka. Ini akan menghasilkan bacaan pada skala dimana bacaan akan tertera berdasarkan aras cecair yang setara dengan kaca penglihatan.Bacaan takat dalam kaca akan berubah sekiranya perubahan takat bendalir dalam tangki turun atau naik. Oleh itu, pengukuran dapat dibuat dengan melihat ukuran pada skala. Oleh, ralat dalam pembacaan perlu dielakkan bagi mendapatkan bacaan yg jitu.


BAGI PENGUKURAN DIBAWAH TEKANAN ATAU VAKUM, kaca perlu disambung pada bahagian atas tangki sama seperti bahagian di bawahnya. Jika sekiranya tekanan yang terhasil pada kaca penglihatan berbeza dengan tangki, ini menandakan bacaan itu kurang tepat atau salah.
Dalam pemasangan jenis ini, tiub gelas akan ditutupi dengan rerumah disamping terdapat dua injap yang berfungsi bagi memisahkan tangki dengan kaca lihat.
Ianya adalah untuk tujuan keselamatan sekiranya berlaku kebocoran atau kaca lihat yang pecah .
Injap yang terdapat dibahagian bwaah tangki juga digunakan bagi tujuan pembersihan.


BAGI PENGUKURAN KACA PENGLIHATAN BERTEKANAN TINGGI, berdasarkan gambarajah B pengukuran perlu dilakukan dengan melihat skala pada rerumah.
Kaca lihat perlulah mempunyai ciri keselamatan yang tinggi bagi mengelakkan kemalangan kerana tekanan yang terdapat dalam tangki amat tinggi
Tiub ini juga perlulah mempunyai diameter dalam yang kecil dan tembok yang tebal.
Julat
Penggunaan tolok jenis ini tidak melebihi piawaian yang telah ditetapkan iaitu tidak lebih dari 900mm.
Dua atau lebih kaca penglihatan digunakan jika kadar ketinggian tangki melebihi 900mm.
Ianya dapat menerima tekanan steam 350 psi pada 252 ºc (atau 500ºF) atau 1000 psi tekanan cecair.


Keburukan
Ketepatan bacaan adalah bergantung pada kebersihan kaca.
Tolok bertindih diperlukan untuk mengukur ketinggian yang lebih.
Kerap berlaku sumbatan pada kaca penglihatan dengan peggunaan bendalir yang mempunyai kelikatan yang tinggi atau benda asing.
Memandangkan kaca penglihatan berada pada permukaan luar tangki, keupayaan mambeku bendalir dalam tiub adalah tinggi pada keadaan sejuk walaupun bahagian dalam tidak berubah.


Kebaikan
Bacaan dapat dianalisis serta merta.
Ciri binaan yang istimewa yang boleh digunakan pada 361 ºc dan 10000 psi .
Dapat mengelakkan hakisan dan rintangan dengan penggunaan bahan selain dari kaca.
Rujukan : industrial instrumentation and control.

senggara loji-PENYELENGGARAAN TAK BERPUSAT – BERSEPADU


PENYELENGGARAAN TAK BERPUSAT – BERSEPADU
Kelebihan
Kos pekerja dapat dijimatkan dengan meletakkan 5 penyelenggaraan di bawah 1 penyelenggaraan.
Pekerja akan mahir kerana dapat menyelnggarakan berbagai jenis peralatan.
Tidak memerlukan tenaga kerja yang ramai
Kerja penyelenggaraan akan diambil oleh pekerja lain jika seseorang pekerja penyelenggaraan tiada.
Dapat memudahkan pemantauan kerana berada dalam satu unit.
Pengagihan tahap kerja dan scope kerja dilakukan oleh jurutera dan ia bertanggungjawab sepenuhnya.

Kekurangan
Kos penyelenggaraan akan bertambah kerana 5 penyelenggaraan diletakkan dalam 1.
Arahan kerja penyelenggaraan lambat dikerluarkan.
Hubungan anatara pekerja penyelenggaraan dengan pengeluaran tidak bergitu mesra.
Latihan sukar diberikan kepada pekerja kerana mereka memerlukan masa yang lama bagi memahirkan diri dalam sesuatu penyelenggaraan,
Selain itu, mereka juga berdepan dengan pelbagai penyelenggaraan alatan dan ini akan melambatkan proses penyelenggaraan tersebut.
Perhubungan komunikasi adalah lambat dan sukar kerana sebarang kerosakkan lambat untuk dilaporkan
Penyelenggaraan akan menjadi lambat untuk diperbaiki pada sesuatu masa tertentu dengan kuantiti sekaligus.

need for speed carbon



aku pn dah lama main game ni....tpi baru skrng ak nak review skit tentang game ni.....game ni sememang nya sesuai untuk kaki-kaki racer.....grafik dia memang cun habis...kalau korng dapat tingkatkan pc korng dengan grafik card memng best giler la...sbb grafik dia akan menjadi lebih detail ....


for more information visit: http://www.ea.com/nfs/carbon/us/

command and conquer zero hour


command and conquer zero hour

aku nk kongsi pengalaman bermain game yg antara paling best akuu pernah main....game ni jenis strategi ...aku dah lama main game command and conquer zero hour ni...memang best giler....yang paling aku suke guna usa-superweapon dan GLA. dalam game ni ada 3 negara yang boleh kita pilih....negara tu adalah usa,china dan GLA..grafik game c & c ni memang telah dipertingkatkan dari pada game yang terdahulu iaitu red alert....saper yang dah men kedua-dua game ni mesti dah dapt beza kan grafik dia
kalau nak men game ni Ram kena 512 keatas ..klau guna ATI x550 pun dah cun skg nie..mmg pueh ati giler..

terima kasih GSL Water sdn bhd




saya berterima kasih kepada semua staf loji air: GSL Water sdn bhd kerana telah memberikan tunjuk ajar kepada saya semasa saya menjalani latihan industri disana....terima kasih juga kepada supervisor en yunus hasim , sifu razi, sifu fauzi, sifu zul di maintenance department.......sekian




maklumat mengenai syarikat http://welcome.to/gslwater

programmable Logic Controller (PLC)



programmable Logic Controller (PLC)
-adalah sejenis komputer khusus yang dipergunakan untuk mengendalikan mesin atau proses).Penggunaan PLC memberikan berbagai kemudahan bagi industri pembuatan dalam melakukan kendalian pada proses automasi, mengurangkan kos produksi serta meningkatkan jumlah dan kualiti produk

Definisi PLC
-menurut National Electrical Manufacturers Association (NEMA) adalah suatu peralatan elektronik digital yang menggunakan memori dan dapat diprogram untuk menyimpan arahan suatu fungsi tertentu, seperti logik, masa, pengira, penghitungan, dan aritmetik untuk mengendalikan suatu.

PLC telah digunakan pada sistem kendalian dalam industri sejak tahun 1969 untuk menggantikan sistem kendali automasi yng berasaskan relay. Beberapa alasan dimana PLC sebagai pengendali sistem automasi di industri adalah kerana mudah untuk diprogramkan, mudah dikendalikan, tahan terhadap getaran, dan PLC pun dapat digunakan pada keadaan yang kotor.

jenis PLC yang terdapat dipasaran adalah seperti:
-saab
-mitsubishi
-festo
-omron
-mte
-sharp
-toshiba
-allen bradly
-siemen
-wasting house

relay-geganti


MAKSUD RELAY


Relay merupakan salah satu komponen output yang banyak digunakan pada
industri automotif, peralatan elektrik dan banyak lagi.


Relay berfungsi untuk menghubungkan atau memutus aliran arus elektrik
yang dikawal dengan memberikan tegangan dan arus tertentu pada
koilnya.


Relay merupakan peranti elektronik yang berfungsi seperti suis.
Binaan di dalam relay terdiri dari struktur mekanikal seperti satu
suis. Untuk menggerakkan suis tersebut, satu gegelung yang bertindak
sebagai magnet (elektromagnet) menggerakkan struktur suis di dalamnya.
Jadi, apabila terdapat daya magnet yang dihasilkan dari pengaliran
arus seterusnya menghasilkan daya elektromagnet, ia kemudian menarik
plat suis di dalam relay tersebut. Tindakan tersebut menyebabkan plat
yang ditarik menyentuh kepada terminal yang lain. Proses tersebut
boleh disamakan dengan satu suis slide dua hala.


Relay terdapat 5 kaki. Dua kaki untuk disambungkan ke terminal voltan
bagi menggerakkannya. Tiga kaki lagi untuk keluaran, sebagai suis.
Tiga kaki yang bertindak sebagai suis mempunyai tiga nama yang biasa
digunakanpada mana-mana relay. Antara nama tersebut adalah NO
(normally open), NC (normally close) dan C (center). Ketiga-tiga nama
ini sebenarnya terdiri dari dari asas satu suis dua hala. Simbol C
adalah tengah, iaitu terminal tengah yang mesti disambung dan perlu
digunakan untuk penyambungan dengan litar lain.NC adalah kedudukan
suis pada keadaan sediakala adalah bersentuhan dengan C. Jika diukur
keterusan antara C dan NC dengan multimeter pada julat OHM, terdapat
bacaan atau meter akan naik. Bermakna, C dan NC terdapat sambungan.
NO adalah terminal yang pada keadaan asalnya tiada sentuhan dengan
mana-mana terminal. Jika diukur dengan multimeter pada julat Ohm
antara NO dengan C, tiada bacaan ditunjukkan. Bermakna NO tidak
bersentuh dengan C.


OPERASI RELAY


Sesebuah relay mula beroperasi apabila litar lengkap terjadi iaitu
dimana arus elektrik yang dibekalkan melalui ke gegelung dan
seterusnya teras besi akan menjadi magnet disebabkan oleh bekalan arus
mengelilinginya yang di bawa oleh gegelung atau koil. Teras besi yang
menjadi magnet akan menarik bilah spring yang asalnya normally close
menjadi normally open. Setelah bekalan diputuskan kemagnetan pada
teras besi akan hilang dan akan menyebabkan bilah spring akan menjadi
normally close kembali disebabkan oleh spring yang menarik bilah
spring.


JENIS-JENIS RELAY


a.Polarized relay


Menggantikan angker diantara kutub pada magnet untuk menambahkan daya
tindak balas.
Digunakan didalam pertengahan 20th century penukaran telefon untuk
mengenalpasti kelemahan unjuran.


b.Reed Relay


Mempunyai satu set hubungan di dalam vakum yang mana akan melindungi
hubungan terhadap kerosakan atmosfera.
Hubungan tersebut yang dekat dengan kawasan magnet akan menjana arus
elektrik yang terus melalui ke koil yang mengelilingi tiub kaca.


c.Mercury-wetted Relay


Mempunyai bentuk yang hampir sama seperti 'Reed Relay' yang mana
sesentuh dibasahkan oleh mercuri.
Geganti ini digunakan pada suis yang mempunyai voltan rendah kerana
rintangan sesentuh yang rendah, atau digunakan untuk mengira laju dan
masa dimana berlaku pantulan pada bahan mercury.
Geganti ini sangat sensitif dan mesti dijaga dengan rapi kerana toksid
bertindak balas dengan cecair mercuri.
Ia hanya sesuai untuk peralatan baru.
d.Contactor Relay


Mempunyai ketahanan yang tinggi dalam sistem suiz motor elektrik dan
beban yang ringan.
Dengan arus yang tinggi kontraktor relay akan menghasilkan hubungan
yang bersih.
Tidak dapat dihindarkan kesejukan yang akan menyebabkan hubungan
tersebut kepada teroksida dan silver oksida masih penebat yang baik.
Ini selalu digunakan dalam stater motor.
Stater motor ialah sebuah kontraktor yang akan memberikan perlindungan
beban yang berlebihan pada sesebuah alatan.
Sebuah peralatan yang peka kepada beban berlebihan ini akan
menghasilkan bentuk panas dan akan menyebabkan coil panas dan
mengelupas.


e.Buchholz Relay


Merupakan satu alat keselamatan deria kepada bateri gas di dalam
kawasan medan minyak janakuasa.
Apabila penggera akumulator menjadi perlahan, gas akan berhenti dan
mengembang dengan cepat di dalam minyak.


f.Force-guide Relay


Mempunyai hubungan dengan mekanikal.
Apabila gegelung bertenaga atau tidak bertenaga, semua bahagian akan
bergerak atau berubah
Jika satu sentuhan geganti tidak bergerak, tidak ada sentuhan lain
akan bergerak membenarkan litar menyemak status geganti.


g.Machine tool Relay

Standard yang digunakan dalam industri kawalan,peralatan mesin, mesin
pemindahan dan lain-lain.
Boleh ditukar kepada normaly open kepada normaly closed.
Diperlukan oleh automasi (pemasangan)

WATER TREATMENT PLANT EQUIPMENT


WATER TREATMENT PLANT EQUIPMENT

PUMPS

Introduction
There are a number types, sizes and uses of pumps in water treatment. This unit of instruction introduces the most commonly uses type of water system pump such as submersible pump and horizontal pump. This part describes various types of pumps, the basics concepts behind their operation. The lesson concludes with a brief commentary on pump operation and the other available pumps. The purposes of pump are used to convey liquids from the point to the next. There are some types of pumps used in GSL Water to transfer water to certain place. The pumps are:

A) LLP (low lift pump)-submersible pumps
B) HLP (high lift pump)- horizontal pumps

Term and definitions
Vacuum ; normally defined as a pressure below atmospheric pressure hence , flow is created from a high – pressure area to a low – pressure area.
Amperage; the strength of an electrical current in amperes. The amount of electric current flow, similar to the flow of flow of waters in litres /minute, m³/hr or l/s, etc.
Ampere; the unit used to measure current strength.
Back pressure; a pressure that can cause water to back flow into the water supply. The down stream water pressure is greater that upstream pressure in the system.
Back-flow; Reverse flow condition caused by a difference in water pressure.
Cavitations; the formation and collapse of a gas pocket or bubble on the blade of an impeller surface. Normally associated with rumbling noise from the pump.
NPSH ; Net Positive suction head (NPSH) is a measure of amount of suction head present to prevent vaporization at the lowest pressure point to pump.
Current ; the movement or flow electricity measured in amperes.
Static head ; vertical distance (in meters) equal to the pressure point in the pump.
Friction head ; the loss of energy lost by friction losses in pipes, fittings, etc. measured in meters.
Total head ; the total resistance to be overcome when pumping. it is the summation o static head plus friction head.
Impeller; a rotating set of vanes in a pump designed to pump or lift water.
Multi-stage ; a pump that has more than one impeller.
Voltage ; the electrical pressure available to create the flow of current when the circuit is closed , measure in volts.
(Term and definitions take from operator certification programme, grade 2)

  • LLP (low lift pump),
    LLP (Low lift pumps) is a submersible pumps that has been used in low lift pump house. This normally involve the pumping of raw , untreated water from the source to the treatment plant. This pump used in Selingsing canal to take the raw water and then transfer the raw water to the treatment plant for the next process.

Advantages and disadvantages of submersible pumps.

Advantages
Low levels of noise and vibration
Ease of mounting
Stability and uniformity of discharge
Versatility of mounting position.
Disadvantages
Leaking in the head of pumps will broke the electric component
Always change the oil in the pumps.
Picture: Submersible pump
  • HLP (high lift pump),
    HLP (high lift pump) is a horizontal pump. It located in high lift pump house in the treatment plant. This is normally the pumping of treated water to the distribution system under pressure. Normally associated with flows at high where the treated water must been transfer to the reservoir.
    This pump move water by the force created by the impeller rotating within the casing. They have a rotating pump casing. Water enters at the centre of the impeller. When the impeller turns around (rotates), water is forced out of the pump radially due to forces. The result is a vacuum at the centre or the eyes and this gives the needed condition to move the treated water.
    Continuously water is being drawn toward the vacuum (eye) due to the low pressure created and at the same time it is being discharged by the force of the impeller to the discharge point this gives a continuous and smooth flow of water.
    Picture: HLP(high lift pump) in pump house 3
    Cross sectional view
    (picture taken form Grunfos Hs)


VIBRATION OF PUMPS
Using the SKF vibration pen can give the vibration level of pump. This is important thing where we can detect the status of pumps. So from that, we can know what the specific problem that happen in the pump. The common problem can be detect by the vibration SKF pen are:
bearing status
heat of pumps
grease level in the both side of casing (inboard and outboard pump)
pumps status
Picture: Vibration can be check by using the SKF vibration pen
(picture taken from GSL Water Sdn. Bhd)

example of INCIDENT REPORT



Air Itam Police Station
INCIDENT REPORT

A.VICTIM DETAILS:
Name : Mohd Yusof Salleh
Sex : male
Race : malay
Age: 78

B.DESCRIPTION OF THE INCIDENT:
Date: 5 April 2006
Time : 4 pm.
Location : Jalan P. Ramlee ,Penang
Equipment involved: top floor of the two-storey house
Injurys: right hand and leg

Details:
Mohd Yusof Salleh , a religious teacher was teaching the Year One student the Al-quran, suddenly heard poping sound coming from the top of floor of the two-storey house. He went up to check and saw smoke coming from one of the bedroom. So he quickly rushed back down and told the children to leave the house in an oderly manner. After that, he carried his paralysed wife and rushed out from their house. He alerted his neighbours about the fire and they tried to put the blaze by forming a bucket line.
Mohd Yusop was slightly burnt on his right hand and leg. It was happened while he was rushing out. Mohd Yusop was sent to the Penang Hospital by his son , Wan Adhaa, who rushed back home upon being informed of the fire. His father where treated as outpatient for the burns.
Four fire engine with 25 fireman arrived with help from the Paya Terubong an Air Itam voluntary fire fighting squad controlled the fire within minustes.

C. CAUSES:
After initial investigation , I discovered the causes of this incident was started by electric short circuit. A television’s socket that was used for many equipment was the factor in this case. The socket became overload and then it started to blow out.

D. RECOMMENDATIONS
To prevent similar occurrence, suggest the following:
Use a certificate socket to prevent short circuit
The fire extinguished must be provided for every house.
We must know how to take action to handle fire fighting before firemen arrived.
The firemen should take action as soon as possible to handle fire fighting.
As a follow-up, these actions have been taken:
Action no.
Description
Assigned to
Date
1.Display the details of the persons/s to contact in the event of an accident
Nearest family/ neighbours

2.Conduct a refresher course on safety procedure to provided a fire extinguished.
Kumarasamy

3.Conduct a course on efficient worker (firemen)


Reported by:
.................
( Kumarasamy @ Tony Cheng)
Senior fire officer

INJAP (VALVE)




INJAP (VALVE)

  • Injap – injap adalah alat kawalan yang digunakan dalam sistem kendalian bendalir.
  • Injap digunakan dalam hampir kesemua sistem tenaga, contoh loji penjanaan kuasa stim yang mana melibatkan suhu dan tekanan yang tinggi.
  • Kawalan yang boleh dilakukan oleh injap adalah:
    -Mengurangkan tekanan air
    -Membuang kekotoran dari dalam paip air
    -Mengawal kadar alir air
    -Memberikan sambungan ke pili bomba
    -Mengasingkan komponen – komponen dengan cara buka atau tutup
    -Melepaskan udara dari dalam paip dan membolehkan udara masuk ke dalam paip
    Apabila paip dikosongkan
    -Mengubah arah aliran untuk menjaga alatan
    -Menyekat hala aliran
    -Melegakan tekanan dari dalam paip
    -Memberhentikan aliran air
    -Mengatur dengan cara modulasi


JENIS-JENIS INJAP


INJAP PLUG/ PALAM
Injap ini dibina hampir serupa dengan injap kupu – kupu dan injap bebola tetapi hanya boleh dipusingkan suku pusingan sahaja.
Injap ini terdiri dari silinder terus atau taper yang mempunyai lubang dan dimasukkan dalam ruangan dudukan di badan injap.
Ia selalu digunakan untuk pembukaan aliran yang cepat pada paip bekalan gas, paip stim tekanan rendah, loji rawatan air, industri pulpa dan kertas dan industri kimia.


INJAP SEHALA
Injap sehala ataupun lebih dikenali sebagai injap cegah balik
berfungsi untuk membenarkan mengalir dalam satu jurusan sahaja maka mencegah air dari mengalir balik
Jenis injap ini ialah:
-piringan (disc)
-Bola
-Buaian (swing)


INJAP PINTU
Injap pintu adalah dari klasifikasi injap penahan (stop valve)
fungsinya juga untuk mengatur jumlah stim melalui paip stim dan menutup apabila diperlukan.
Perbezaan injap ini dengan injap bebola adalah injap bebola berfungsi untuk mengatur aliran stim dengan tujuan mendikit (throttle) tetapi injap pintu ialah untuk membuka dan menutup semua sekali bila digunakan
INJAP JARUM
Injap ini direka untuk memberikan kadar kawalan yang tinggi ke atas aliran
Ini adalah dimana benang stemnya adalah lebih halus menyebabkan ia dipusing lebih banyak berbanding injap lain.
Ia selalunya digunakan untuk menyahcaskan aliran yang berterusan dan kawalan suaan cecair kimia


INJAP BEBOLA
Injap ini digunakan untuk mengatur jumlah stim melaui paip stim dan menutup apabila diperlukan.
Injap ini juga termasuk di dalam golongan injap penahan.


TYPE 343 HORIZONTAL 3-WAY PVC BALL VALVE
Manual full port horizontal, 3-way ball valve.
Available in PVC with solvent cement socket or threaded end connections.
Handle can be used as a tool for seat adjustment.
Screwed-in seat carrier has left-hand threads to prevent unscrewing when threaded valve is removed from the line.
Seat back seal for automatic wear adjustment and consistent torque. Can be actuated after installation.


5. FLOAT VALVE
Valve uses fluid pressure, as opposed to a lever arm and ball, as the force to close the valve.
The valve body is made of durable glass-filled nylon 6/6. Internal parts are of ABS plastic, silicone, and stainless steel.
When properly installed, the valve will meet anti-siphon requirements.
Automatically maintains desired water level in open tanks.
Provides positive shut-off. Operating pressure 8 to 140 lbs. Fill rate 80% of inbound flow. 40 psi will produce 60 GPM. Not FDA or NSF compliant.
For use with water only, not for use with chemicals. Regular temp. valve s up to 90° F. High temp. valve handles up to 150°F. 5" H. x 3.75" Dia


INJAP KUPU-KUPU
Injap ini terdiri dari badan, disk, shaft dan pepasangan bush.
Ia boleh didapati dari saiz 25 hingga 3800mm dengan suhu dan tekanan hingga 13800 kpa dan 1100° C.
Ia selalu digunakan dalam stesen janakuasa, stesen hidroelektrik, industri minyak dan gas dan sambungan pembentungan.
Kelebihan injap ini ialah ia ringan, mudah dikendalikan, bersih sendiri dan kadar kehilangan tekanan aliran yang rendah.


INJAP KESELAMATAN
Ia adalah berfungsi untuk mencegah tekanan dandang lebih daripada tekanan selamat yang telah disetkan dengan cara membuka injap dan membenarkan stim yang lebih lepas kepada udarakasa bila set point telah dicapai.
Maka letupan dandang daripada stim terlebih boleh disingkirkan
Dandang yang mempunyai lebih daripada 200 psi mesti mempunyai dua atau lebih injap keselamatan
Pada amnya, muatan injap yang digunakan mesti boleh discharge semua stim yang dibuat oleh dandang tanpa membenarkan tekanan naik 6 % lebih daripada tekanan kerja maksima yang dibenarkan
Semua injap dandang digunakan pada dandang stim mestilah jenis pop beban spring terus.


9. PVC FOOT CHECK VALVE
-150 psi at 73 degrees F water-non shock.

-For pump suction service. Ball Type Check

-All plastic, removable screen. Viton® ball seat and O-ring, NSF listed.
Equally effective in checking back flow from head pressure on the discharge or suction sides of pump.
Will operate in horizontal and vertical positions.


INJAP GLOB/ PENDIKIT
Injap ini membenarkan aliran dikawal samada sedikit atau banyak.
Disebabkan oleh rekabentuknya, injap ini sesuai digunakan untuk kerja pendikitan atau pengawalan aliran hasil dari rekabentuk dudukannya.
Antara kelebihan injap ini ialah ia lebih murah berbanding dengan injap pintu dengan kawalan aliran yang lebih baik.

cit chat....

peta ipoh-perak