Wednesday, March 19, 2008

programmable Logic Controller (PLC)



programmable Logic Controller (PLC)
-adalah sejenis komputer khusus yang dipergunakan untuk mengendalikan mesin atau proses).Penggunaan PLC memberikan berbagai kemudahan bagi industri pembuatan dalam melakukan kendalian pada proses automasi, mengurangkan kos produksi serta meningkatkan jumlah dan kualiti produk

Definisi PLC
-menurut National Electrical Manufacturers Association (NEMA) adalah suatu peralatan elektronik digital yang menggunakan memori dan dapat diprogram untuk menyimpan arahan suatu fungsi tertentu, seperti logik, masa, pengira, penghitungan, dan aritmetik untuk mengendalikan suatu.

PLC telah digunakan pada sistem kendalian dalam industri sejak tahun 1969 untuk menggantikan sistem kendali automasi yng berasaskan relay. Beberapa alasan dimana PLC sebagai pengendali sistem automasi di industri adalah kerana mudah untuk diprogramkan, mudah dikendalikan, tahan terhadap getaran, dan PLC pun dapat digunakan pada keadaan yang kotor.

jenis PLC yang terdapat dipasaran adalah seperti:
-saab
-mitsubishi
-festo
-omron
-mte
-sharp
-toshiba
-allen bradly
-siemen
-wasting house

1 comment:

Anna Schafer said...

Beberapa alasan dimana PLC sebagai pengendali sistem automasi di industri adalah kerana mudah untuk diprogramkan, mudah dikendalikan, tahan terhadap getaran, dan PLC pun dapat digunakan pada keadaan yang kotor.
plc siemens

cit chat....

peta ipoh-perak